Monday, April 6, 2009

Kenapa Kebanyakan Syarikat MLM Gagal??

Anda seorang ahli MLM atau anda ada terfikir untuk menyertai syarikat
MLM??

Sila baca laporan ini terlebih dahulu:

1. Pasaran terbatas dan cepat tepu. Bisnes jaringan banyak bergantung kepada perkembangan ahli2. Bagaimana keahlian boleh berkembang besar jika pasaran bagi sesuatu syarikat itu amat terhad disekitar “ local market “ saja.

2. Pelan pemasaran tidak cukup pintar dan tidak berkonsepkan “ satu untuk semua & semua untuk satu “. Kemasukan satu unit ahli baru hanya memberi sumbangan kepada sebahagian ahli diatas dan tidak kepada keseluruhan ahli yang ada dalam jaringan. Begitu juga maintenance / belian yang dilakukan oleh setiap ahli dalam syarikat tersebut tidak memberi sumbangan secara menyeluruh kepada keseluruhan ahli sebaliknya hanya menguntungkan mereka2 yang terdahulu yang berada dalam rangkaian tertentu. Dengan kata lain, pelan pemasaran tersebut berkonsepkan pecah & belah yang menyebabkan wujud ribuan jaringan berasingan dalam sistem geneologi syarikat tersebut. Pelan sebegini sebenarnya tidak menguntungkan ahli2 terkemudian sekalipun ia bercirikan auto spillover ( sistem limpahan auto ).

3. Insentif yang disediakan bersifat “ yoyo “ iaitu tidak tetap dan boleh berkurangan sekali pun seseorang ahli itu setia dan lama bersama syarikat tersebut. Sewajarnya semakin lama seseorang ahli itu setia, maka bonus seharusnya semakin bertambah dari masa ke semasa tetapi ini tidak berlaku dalam hampir semua syarikat mlm yang ada.

4. Produk yang kurang bersesuaian dan sukar untuk menembusi pasaran luar / global kerana terikat dengan peraturan & polisi sesuatu negara. Produk sebegini ( khususnya produk fizikal ) memerlukan masa yang agak panjang sebelum dapat memasuki sempadan sesuatu negara dan ini pastinya membantut perkembangan jaringan keahlian sesuatu syarikat MLM itu.

5. Maintenance yang membebankan dan tidak menjanjikan pulangan / keuntungan atau pulangan yang diperolehi tidak setimpal. Ini menyebabkan ahli2 tidak akan terus melakukan maintenance & seterusnya mengurangkan jualan / keuntungan syarikat dari masa ke semasa.

6. Saingan yang kuat kerana tiadanya keunikan & kelainan yang dibawa. Hampir semua syarikat MLM menawarkan sistem, pay plan & produk yang hampir sama dan tentunya ini meningkatkan saingan sesama sendiri. Tiada pembaharuan yang dikemukakan.

7. Insentif yang disediakan tidak berkonsepkan Perkongsian Keuntungan. Walau pun terdapat sebahagian syarikat berkonsep sedemikian tetapi agihan keuntungan tidak menyeluruh, hanya mementingkan sebahagian kecil ahli aktif dan mengabaikan sejumlah besar ahli2 setia yang tidak aktif menaja.

8. Sekali pun sesetengah syarikat MLM / bisnes jaringan itu menawarkan system auto downline / random spillover dan menyusun ahli2 dalam satu line ( powerline ) tetapi ahli2 masih diperlukan membuat tajaan atau memiliki side line untuk melayakkan mereka overriding bonus2 dari ahli yang disusun secara auto itu. Ini tentunya tidak membantu ahli2 yang tidak mampu membuat penajaan.

9. Hampir kesemua syarikat MLM / bisnes jaringan bergantung hampir 100% kepada kemasukan ahli baru serta maintenance / belian bulanan yang dibuat oleh ahli2 untuk mengaut keuntungan. Jika tiada kemasukan baru dan terhentinya jaringan, syarikat akan hadapi kesukaran untuk membuat keuntungan dan tentunya akan membantut pemberian bonus kepada ahli2. Kebergantungan syarikat kepada kemasukan ahli2 baru sangat tinggi dan ini tidak akan membantu syarikat untuk terus bertahan bila pertambahan keahlian terhenti atau jadi perlahan.

0 comments:

Post a Comment